ALPR (automatic license plate recognition) systemer, også kendt som ANPR (automatic number plate recognition) systemer, skal fungere 24/7 under alle lysforhold og i forskellige miljøer – fra kontrollerede indendørs omgivelser til det barske udendørs
ALPR-systemer anvender optisk tegngenkendelse (OCR), som er baseret på enten det synlige spektrum (VIS) eller det nær-infrarøde (NIR). Nogle gange kan det endda være en kombination af disse to teknologier.
Genkendelsesydelsen udfordres af mange parametre, såsom skiftende lysforhold, høj køretøjshastighed og forskellige nummerpladeblæk – for ikke at nævne den generelle ydeevne af den anvendte software og hardware. For at optimere ydeevnen af ALPR-systemer med alle disse udfordringer, er signal-til-støj (SNR)-forholdet den mest kritiske metrik at overveje.
Signal-støjforholdet kan optimeres med en dækglasløsning af høj kvalitet. Udover at være en væsentlig del af kabinettet, kan et dækglas fungere som et bølgelængdefilter for at forbedre enhedens SNR. Derudover kan den bruges som et element til at forstærke applikationens design og æstetik, da en ‘black panel effect’ kan opnås, hvor dækglasset er stort set helt sort. På den måde er optikken bag dækglasset helt skjult.
Valget af grundmateriale afhænger altid af den specifikke enheds krav, men materialer som PMMA, polycarbonat og glas er de hyppigste grundmaterialer til dækglasløsninger.
PMMA er dog ofte det foretrukne valg til ALPR-systemer på grund af flere faktorer:
Hvis slagfasthed er det mest kritiske krav, kan polycarbonat eller en tykkere PMMA også være en mulighed. Optiske glasfiltre er af høj optisk kvalitet, men der er begrænsninger med bearbejdning, slagfasthed og vægten af glas.
Derfor skal du have en god grund til at vælge glas eller polycarbonat frem for en akryl dækglasløsning til ALPR-systemer.
For VIS-systemer bør dækglasset være lavet af materiale af høj optisk kvalitet og have så høj VIS-transmission som muligt.
Støbt PMMA er en fremragende mulighed på grund af dens optiske kvalitet. Kvaliteten af dækglasset er afgørende, da små uperfektioner i materialet eller overfladen kan forårsage optisk interferens. PMMA kan overfladebehandles med klare, hårde lag for øget holdbarhed eller anti-reflekterende (AR) coatning for øget VIS transmission (op til 99%).
Dækglasset skal give maksimal NIR-transmission og udelukke synligt lys for NIR-systemer. Dette da synligt lys skaber signalstøj og derved reducerer enhedens performance.
Et “cut-on” filter lavet af vores støbte PMMA, Solaris™ IR S306, har disse egenskaber, hvilket gør det til et fremragende valg til ALPR-applikationer. Udover filterets egenskaber giver et sort dækglas som Solaris™ IR S306 den elegante sorte paneleffekt, som også camouflerer optikken bag dækglasset.
Hvis ydelsen af et standard NIR “cut-on” filter ikke er tilstrækkelig, er det muligt at påføre en AR coating på dækglasset, som er optimeret til maksimal transmission i de nær-infrarøde bølgelængder. Dette resulterer i 99% NIR-transmission.
Kombineret med udelukkelse af alt synligt lys opnår dækglasset fremragende SNR, hvilket resulterer i maksimal genkendelsespræcision og hastighed af ALPR-systemet.
For ALPR-systemer, der anvender både NIR og VIS billedteknologi, kan det være en udfordring at finde en enkelt dækglasløsning.
Men takket være PMMAs tilpasningsmuligheder kan vi kombinere NIR- og VIS-filtre i én enkelt dækglasløsning. På den måde er det muligt at få et design med en enkelt dækglasløsning, som er optimeret til både VIS og NIR.
Vi står klar til at hjælpe dig med en unik optisk filterløsning.